36-й чемпіонат світу з планерного спорту. 08.08-20.08.2021. Франція. Звіт - Частина ІІ

36-й чемпіонат світу з планерного спорту, 08.08-20.08.2021, Франція, аеродром Монлюсон-Гере (Montluçon-Guéret)

Частина І   Частина ІІ   Частина ІІI

08.08 Найскладніші перші дні, ще і практично без тренування. У підготовці до польотів у перші дні змагань нам дуже допомагав Джекі, зв'язувалися з ним після брифінгу. Коли видали листки із завданнями на брифінгу, то виявилося, що активні заборонені зони не були позначені, і про них довго розповідали організатори. В результаті їх таки змусили позначити зони на листках із завданнями. Спочатку дуже давалася взнаки відсутність досвіду у керівництва у проведенні подібних заходів. Хоча основні організатори Competition Manager Béatrice de Reynal та Competition (Sport) Director Thierry Paris багато працювали.
Цього першого дня чекали погоду на старті. Але потоків так і не було.
Франція живе за середньоєвропейським часом +1 год. UTC, хоча довгота аеродрому 2°21', тобто прогрів зсувається на пізніший час.

09.08 Старти у клубному класі розпочалися о 16:40, маршрут був всього 152 км. Переможець фінішував о 18:50, а останній фініш був о 19:44. З 19 спортсменів, які фінішували, 12 отримали штраф за висоту фінішу. І хоча кількість штрафних очок була різною, але всі, хто прилетів пізно, отримали однакові очки, тільки за дистанцію. Якщо спортсмен перетнув фінішне коло, то за правилами він не може отримати очок менше, ніж дистанційні. 10 спортсменів цього дня опинилися на 10-му місці з 319 очками, у переможця – 499. Кромка хмар була близько 1000 м. Як розповідав Олег, у нього було 300 м за 10 км від аеродрому, летів на швидкості максимальної якості, долетів, але отримав штраф. У станд.кл. маршрут 156 км пройшли 9 осіб, а 15-м класу, який стояв останнім на гриді, цього дня скасували вправу.
(Я буду в основному писати тільки про клубний та 15-м класи, в яких брали участь спортсмени з України).
Здебільшого довжина маршрутів та час для швидкісних (Area) вправ на цих змаганнях залежали від того, у якому порядку злітали класи. Було 10 літаків-буксирувальників, і справлялися вони з буксируванням трохи більше, ніж за годину, а наприкінці ЧС вже за 15 хвилин могли підняти один клас.
10.08. Другий день змагань. Злети розпочалися о 14.30. На зльоті один планер змушений був відчепитися на малій висоті (буксирувальник з якоїсь причини пішов униз) і на розвороті на аеродром вінглетою зачепив сонячну батарею. Щоправда, йому одразу поміняли закінцівки, і він злетів за вправою за 15 хвилин. Погода була слабка, потоки 1 м/с. У 15-м класі (1-ша вправа для них), якому дали 240 км, прилетіло лише 5 осіб. У С. Кави, переможця вправи, швидкість 76,5 км/год. Давно він, мабуть, не показував такої швидкості, але це виявилося для нього ще не мінімумом. Клубний клас злітав останнім, його злети почалися лише о 15.45, дали другий варіант 128 км, старт відкрили о 16:42. Прилетіли 23 учасники. Максимальна швидкість 60 км/год. Михайло та Олег сіли поза аеродромом. За Михайлом поїхали Круглякови, а Олег трохи не долетів до фінішу, і його з площадки привезла місцева мешканка, а планер залишився на полі. Сюрприз полягав у тому, що Олег неправильно в телефоні записав координати, в результаті місце планера не збереглося. Пощастило, що жінка залишила Олегу номер телефону і приблизно підказала місце посадки. Загалом ми знайшли планер Олега, а хвилин через 10 приїхала і рятівниця з помічниками. Планер швидко розібрали.
Все це вийшло тому, що у нас не було помічників, які могли б керувати автомобілем з причепом, а Андрію було 17 років, і в нього ще не було водійського посвідчення. І лише за 3 дні до кінця змагань приїхав допомагати планерист із Рівного Роман Денькович із дружиною.
У Михайла логер на LX-навігаторі не записав політ. Фларм, встановлений на його планері, не зовсім підходив для підтвердження польоту за міжнародними правилами, і ми його не зареєстрували як запасний логер. Але тепер робити було нічого, довелося просити суддівську колегію прийняти запис польоту з фларма. Це і було виконано, але штраф 10 очок за незареєстрований логер Михайло все ж отримав. Повернулися ми в кемпінг дуже пізно. Бельгійці, сусіди по кемпінгу, нас нагодували. День скінчився.
11.08. Дали нові ППМ. Знову дають на листку завдання не всі активні зони. На брифінгах щоразу виступав відповідальний за безпеку на змаганнях. Цього дня говорили про вхід та вихід із потоку.
Нижню кромку дали 1300-1500 AMSL. Полетіли за 3-м варіантом, 166 км. На початку дня були купчасті хмари, здавалося, що погода покращується, але ні, терміки. Цього дня вгадали маршрут лише для клубного класу, він злітав першим. Майже всі фінішували, швидкість переможця – майже 85 км/год. На маршруті 202 км у 15-м класі швидкість у переможця (С. Кава) 66,5 км/год та всього 4 фініші. Зовсім не пощастило стандартному класу: він злітав другим, маршрут 171 км. Тільки 1 фініш, інші пройшли мах 99 км, вправа не розіграна. Наступного дня спортсмени ст.класу стали висувати організаторам претензії щодо маршруту і отримали відповідь, що немає на що чекати і стартувати о 5-й вечора.
Разом у клубного класу 3 вправи, в інших – по 2. Це співвідношення за кількістю вправ так і не змінилося до кінця змагань.

Перед початком зльотів

12.08. Почали злітати о 14:00 за порядком гриду: станд, клуб, 15-м. Станд. класу о 14:52 відкрили старт. Клубному класу старт навіть не відкривали, скасували завдання за 5 хв. до відкриття старту. З 15-м класу навіть 4 планери не встигли злетіти, коли всім класам скасували завдання. Вийшло, що стандартному класу скасували завдання за півгодини після відкриття старту, тому багато хто полетів за маршрутом, частина спортсменів була незадоволена скасуванням завдання, а Сара Арнольд (США) поверталася з маршруту і сіла поза аеродромом. До речі, у змаганнях брали участь 2 жінки, Сара мала право на участь додатково від країни як чемпіонка серед жінок в останньому чемпіонаті світу.
13.08. Area дали вперше на цих змаганнях. (Area – так для стислості я називатиму завдання Assigned Area Task – швидкісний політ через призначені зони). Стандартному класу дали можливість реабілітуватися, він злітав першим, час на маршрут 2:30. Другим злітав клубний клас: 2 зони – 2 години. 15-м – 1:45. Для клубного класу, хоча радіус першої зони був 50 км, маршрут практично був у напрямку на північ. Прилетіли майже всі, максимальна швидкість – 98 км/год, переможець пролетів 214 км. Переможці стартували близько 16-ї години. У клубному класі цього дня максимальна швидкість з усіх класів і майже максимальна на змаганнях, тільки в передостанній вправі С. Кава мав швидкість на 0,2 км/год більше. Олег прилетів о 18:30, решті наших не пощастило: М. Кругляков повернувся на моторі, а о 19:30 виїхали на площадку за Михайлом (40 км по прямій). Повернулися по десятій годині вечора.
Познайомились із американцем Даніелем Сажіним, 27 років. Його батьки з Харкова, він народився в Америці. Коли йому було 11 років, його брат, якому було 18 років, почав літати. І довгих 4 роки Даніель чекав, коли йому стукне 15. Тогоріч він вилетів самостійно, а з 20 років брав участь у 3-х юніорських чемпіонатах світу. (Напевно, всі знають, що юніорський вік у планеризмі – 25 років включно, серед юніорів проводять ЧС тільки раз на два роки.)
Також познайомилися з американцем, членом клубу, в якому літає Віталій Аксьонов, колишній спортсмен ЦАК. Він дуже добре відгукувався про Віталія, який вже став інструктором.

 14.08 5-та вправа для клубного класу, 4-та – для інших. Маршрут – Area. Погода в цей день була, напевно, найкращою на змаганнях і єдина вправа з 1000 очок у всіх класах. Нижня межа хмар на півночі була 1300 м над землею – максимальна на змаганнях. Майже всі прилетіли. За прогнозом, висоту кромки давали 1800 м AMSL. Клубному класу дали дві величезні зони у загальному напрямку – північний схід. За розстановкою класів на гриді дали час на завдання: клуб – 3.30, 15-м – 3.15, станд. – 3.00. Старт для клубного класу був відкритий о 13:48, але всі стартували разом в проміжку від 14:16 до 14:35 на висоті 900-1000 м. Пізніше погода покращилася, в клубному класі у переможця швидкість – 91,96 км/год, час – 3.41. Але в нашій команди фінішували не всі: якщо Михайло працював на проходження маршруту, то Олег «пожадував». Спостерігаючи за їхніми польотами, я розуміла, що Михайло вчасно повернув додому і долетів, а Олег все далі заглиблювався в другу зону, не звертаючи уваги на те, як збільшується відстань від аеродрому. Коли він повернув назад, до аеродрому було понад 140 км. Треба сказати, що з краю зони до аеродрому було 108 км. (Мені також була знайома така ситуація, кожен робить свої помилки.) В результаті Олег сів на площадку о 6-й вечора, тоді ж і почав фінішувати клубний клас. Оскільки наші ще летіли, а площадка Олега був досить далеко (61 км дорогами), то я знайшла на аеродромі француза-планериста, з яким ми з'їздили за Олегом. Це було легко, у суботу на аеродромі було багато вболівальників – планеристів з інших клубів. Лише 4 планеристи у клубному класі сіли на площадки, і Олег «впав» на 10 місце за сумою очок. Не пощастило і Даніелю: у нього мінус 19 позицій в загальному заліку в цій день. (У 1995 р. у другій вправі на ЧЄ в Німеччині я, одна з усіх учасниць, сіла на площадку – довелося довго видиратися з останнього місця, і, зрештою, відіграла лише 8 місць.) Прилад, який використовує Михайло, добре розраховує час прибуття під час польоту по зонах. Головне, як казав Михайло, правильно встановити МакКреді. Максимальна швидкість того дня у клубному класі, як і серед усіх класів, була 91,96 км/год – її показав литовець Darius Gudziunas. Він довго тримався у верхній частині турнірної таблиці, але площадки у двох останніх вправах опустили його на 10 місце. У 15-м класі свої 1000 очок отримав чех Roman Mracek. М. Кругляков також фінішував.

15.08 Цього дня було призначено інтернаціональний вечір, точніше інтернаціональну вечерю, коли кожна команда зазвичай виставляє їжу та напої, типові для своєї країни. Дуже часто за іронією буває так, що льотний день перед таким вечором пов'язаний із великою кількістю площадок. Не став винятком і цей день. Лише 19 пілотів із 2-х класів фінішували, хтось повернувся на моторі, але таких було небагато. День з максимальною кількістю площадок! Вже зранку піднявся вітер, захід-південний захід, за прогнозом 7-8 м/с, щоправда, потоки давали до висоти 1900-2000 м AMSL. І маршрути дали досить великі: близько 270 км для двох класів і 222 км для клубного, що злітав останнім. Маршрут для клубного класу був через 2 ППМ, майже туди-назад у напрямку північ-північний захід, до 1-го ППМ було 106 км. Старт для клубного класу був відкритий о 15:03, стартували з 15:13 до 15:44. Ніхто не фінішував, переможець пролетів 195 км. Після старту були дуже слабкі потоки, йшли на якості, потім довго ширяли на висотах біля 300 м, тобто прогноз погоди був явно хибним. Михайло пролетів лише 17 км, тому відразу ж постало питання з пошуком водія. А це виявилося нелегко. В результаті знайшовся водій досить похилого віку, який, як відразу ж з'ясувалося, хоч і багато їздив із причепами, але жодного разу на машині з автоматом. З нами погодився також їхати молодий хлопець, польський емігрант, котрий був у команді помічників на ЧС. Оскільки водій був місцевим і «знав» дорогу, то до площадки ми цілу годину їхали колами, проїхали 37 км. Трохи витрачених нервів, але все ж таки гарне закінчення. Швидко розібрали планер і повернулися. Михайло все ж довіряє навігатору.

 

Оцініть аеродромну машинку "для всього". Її водій на цій фотографії – наш помічник Акель.;


Частина І   Частина ІІ   Частина ІІI